۱۳۸۹/۰۷/۱۴

دو مطلب از سایر وبلاگ‌ها در باب دروغ

یک. «آيا رسانه‌هاي سبز مانند كودتاچيان دروغ مي گويند؟» / از وبلاگ مسیر سبز
در این مطلب نویسنده از رواج برخی اخبار بدون منبع و استناد در بعضی از رسانه‌های سبز و همچنین وب‌سایت بالاترین گله‌مند است و جمع‌بندی می‌کند که:
«اين اخبار زمينه ساز تحليل هاي غلط هستند و تحليل هاي غلط زمينه ساز راهبردهاي غلط مي شوند و مهمتر از همه همان بي اعتمادي نسبت به تمامي خبرها است كه موجب سرخوردگي برخي همراهان جنبش سبز مي شود. اميدوارم از اين پس سايت هاي خبري سبز هم تعلقات حزبي و عقيدتي خود را در انتشار اين اخبار كنار بگذارند و هم تلاش بيشتري در تاييد صحت وسقم اين اخبار داشته باشند.»
دو. «رسوا کردن دروغ بر دروغ گو اولویت دارد» / از وبلاگ مجمع دیوانگان
در این مطلب نویسنده از افتادن در دام کودتا چیان برای رسوا کردن دروغ صحبت می‌کند. این مساله که ما برای رسوا کردن دروغ‌های احمدی‌نژاد وارد بازی کثیف و سفسطه‌های مقایسه‌گونه‌ی او شویم، به عقیده‌ی نویسنده حرکت در مسیر نادرستی است. نویسنده پیشنهاد می‌کند به جای سعی در رسوا سازی دروغ‌ها و همیشه یک گام از کودتاچیان عقب بودن، فرهنگ مقابله با دروغ را در خودمان ایجاد کنیم:
«پیشنهاد جایگزین من، پرداختن به اصل مسئله دروغ پردازی به جای یافتن مصادیق دروغ است. برای نمونه می توان به همان مثل معروف مراجعه کرد که «اگر می خواهید کسی را یک شب سیر کنید به او ماهی بدهید، اما اگر می خواهید برای تمام عمر سیرش کنید به او ماهی گیری یاد بدهید». به باور من اگر یک فعال رسانه ای قصد دارد تا فعالیت دروغ پردازان را محدود سازد و عرصه را روز به روز بر آنان تنگ تر کند، بهتر است به جای تلاش در زمینه دروغ یابی، تمرکز خود را بر روی ترویج فرهنگ «پرسش گری» و «جست و جو گری» متمرکز کند. اگر هر یک از ما به جای شنیدن و بلافاصله پذیرفتن اطلاعات، عادت کنیم آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، فعالیت دروغ پردازان بسیار دشوار –اگر نگوییم غیرممکن- خواهد شد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر