۱۳۸۹/۰۷/۱۰

افسانه‌ی دکتر حسابی و انیشتن

ایمیلی تحت عنوان «يكي از خاطرات مهندس ايرج حسابي از دكتر حسابي» و با موضوع «انيشتين سر سفره هفت سين دکتر حسابي» مدتی است که دست به دست می‌شود و داستان بسیار عبرت آموزی برای ما ایرانیان بیان می‌کند از سفره‌ی هفت‌سینی که دکتر حسابی پهن کرده است و بسیاری از بزرگان فیزیک تاریخ در آن شرکت کرده و مبهوت تاریخ ده هزار ساله‌ی ایران شده اند.

اول. عکسهای به کار رفته که مثلا قرار است انیشتن و دکتر حسابی را نشان دهند درواقع انیشتن را به همراه کورت گودل (ریاضی‌دان، منطق‌دان و فیلسوف آمریکایی اتریشی الاصل) نشان می‌دهد. کافی است عبارت Einstein and Godel را در گوگل جستجو کنید تا نه تنها عکس‌های موجود در این ایمیل بلکه عکسهای دیگری را نیز از این دو دوست پیدا کنید.


دوم. دکتر حسابی یکی از اولین‌ها در ایران است. پایه گذار ایستگاه هواشناسی؛ اولین رادیو؛ اولین بیمارستان خصوصی، اولین مرکز پژوهشهای هسته‌ای؛ پایه‌گذار مرکز جئوفیزیک دانشگاه تهران، تدریس فیزیک نوین و... موارد نسبتا زیادی از این دست. به خاطر تمام خدمات اینچنین، سمتهای مدیریتی (وزیر علوم در دوران مصدق) و اینکه زمانی که حتی شاید به زحمت 5 درصد از ایرانیان سواد داشتند او مدرک دکترای فیزیک داشت شخصیت بزرگ و قابل افتخاری است. اما دکتر حسابی به هیچوجه از مشاهیر دنیای فیزیک نیست. هرجقدر هم اینترنت را جستجو کنید یک مقاله‌ي انگلیسی در زمینه‌ی فیزیک از او در نشریات معتبر نخواهید یافت؛ اما متاسفانه پسرشارلاتانی دارد! دکتر حسابی نه دوست و همکار انیشتن یا سایربزرگان فیزیک زمان خود بوده است و نه وزنه‌ای در فیزیک دنیا و حتی ایران است. این مطلب دکتر رضا منصوری فیزیک‌دان برجسته ایرانی را در این زمینه حتما بخوانید (به فرمت PDF).

سوم. اگر به دنبال یک فیزیک‌دان ایرانی برای افتخار کردن می‌گردید می‌توانید به سراغ دکتر کامران وفا، استاد دانشگاه هاروارد، بنیانگذار نظریه‌ي F-Theory بروید. این مطلب وبلاگ ابدیت را در این زمینه از دست ندهید.

در پایان. به قول دکتر رضا منصوری «از انسان‌های ساده‌ی زحمت‌کش و دوست‌دار ایران بت نسازیم و نسل‌ها را با دروغ تباه نکنیم»

۲ نظر: