۱۳۸۹/۰۳/۲۷

آیا بی‌بی‌سی ناخودآگاه مارا فریب می‌دهد؟

طی یک سری بحث‌های نسبتا طولانی با یک هم‌کار طرفدار حکومت، پس از اینکه به وی موارد زیادی از دروغ‌گویی رسانه‌های حکومتی را نشان دادم (مخصوصا دروغ‌ها و سوتی‌های فارس‌نیوز که کمانگیز تعداد زیادی از آنها را رو کرده است) هم‌کارم مدعی شد که بی‌بی‌سی خیلی "حرفه‌ای" است و با روش‌هایی مثل تعداد و موضوع اخبار اذهان را منحرف می‌کند. من برای رد این ادعا یک آزمایش ساده با استفاده از موتورجستجوی محبوب و معروف گوگل ترتیب دادم. در این آزمایش تعداد دفعات به کار رفتن یک کلمه‌ی خاص در وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی را با استفاده از گوگل جستجو کردم تا ببینم آیا می‌توانم الگوی خاصی که نشانگر "مقاصد خاص" و "شیطانی" خبرگزاری "حرفه‌ای" بی‌بی‌سی فارسی باشد پیدا کنم یا خیر.
با کلیلک بر روی لینک هر کلمه می‌توانید بفهمید که این آزمایش ساده چگونه ترتیب داده‌شده‌است.

اول از اشخاص:
محمود احمدی نژاد: About 37,600 results
میر حسین موسوی: About 23,900 results
اوباما:‌ About 4,220 results

میرحسین موسوی با آنکه مخصوصا در یک سال اخیر خبرساز بوده‌است بازهم از احمدی‌نژاد عقبتر است و اوباما از هردو بسیار عقب‌تر است.

غزه: About 5,630 results
اسرائیل: About 2,920 results
عراق: About 9,900 results
ایران: About 32,600 results
افغانستان: About 28,400 results
بریتانیا: About 10,300 results
آمریکا: About 21,800 results

بازهم هیچ‌گونه نتیجه‌اي مبتنی بر تئوری توطئه نمی‌توان از این نتایج گرفت. اسرائیل کمتر از غزه و عراق است. تکرار بیشتر اسم ایران و افغانستان در یک خبرگزاری فارسی زبان هم که بیشتر حول اخبار فارسی‌زبانان است طبیعی است.

صلح :About 8,980 results
جنگ: About 11,200results
فوتبال: About 7,910 results
نماز: About 933 results
رقص: About 607 results
سکس: About 144 results
روزه: About 1,740 results

بازهم هیچ الگویی که بشود از آن تئوری توطئه استخراج کرد دیده نمی‌شود.
[توضیح: ممکن است با تغییر زمان و تغییر میزان ایندکس کردن موتور جستجوی گوگل و همچنین دوگانه بودن بعضی از حروف در زبان فارسی همچون ی و ي، نتایجی که شما بدست می‌آورید با نتایج فوق فرق کند اما این تفاوت جزئی خواهد بود و تغییری اساسی در نتایج نخواهد داد.]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر